افزایش خطر ابتلا به دیابت بارداری در زنانی که قبل از بارداری افزایش وزن می یابند

زنانی که در سالهای منتهی به بارداری دچار اضافه وزن می شوند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت بارداری قرار می‌گیرند. یک مطالعه‌ی جدید نشان داد خطر ابتلا به دیابت بارداری در زنانی که سالانه بیش از 2.5  درصد به وزنشان اضافه می‌گردد، نسبت به زنانی که دارای وزن ثابتی هستند، سه برابر افزایش می‌یابد. این خطر برای زنانی که دچار اضافه وزن کمی (1.5تا 2.5 درصد از وزنشان) می گردند، دو برابر است. بدین ترتیب حتی زنانی که دچار اضافه وزن کمی در محدوده‌ی طبیعی طیف BMI هستند، در معرض خطر دو برابری دیابت بارداری قرار می‌گیرند.

محقق ارشد این پژوهش Akilew Adane از دانشکده‌ی بهداشت عمومی دانشگاه  کوئیزلند گفت: با کمال تعجب حتی زنانی که دچار کمبود وزن بوده یا در محدوده‌ی BMI نرمال قرار دارند، زمانی که وزنشان افزایش می‌یابد- حتی اگر در محدوده‌ی وزن سالم باقی بمانند- درمعرض خطر بیشتری برای دیابت بارداری قرار می‌گیرند. بطوریکه در زنانی با اضافه وزن کم و در محدوده‌ی BMI سالم، خطر دیابت بارداری درمقایسه با زنانی که دارای وزن پایداری بوده اند، دو برابر افزایش می‌یابد.

 چاقی یک عامل خطر شناخته شده برای دیابت بارداری است و می‌تواند منجر به تولد نوزادانی با وزن بیش از وزن طبیعی، عوارض تولد و خطرات سلامت دراز مدت برای مادر و کودک شود.

محققان به بررسی تأثیر اضافه وزن مادر در سالهای منتهی به بارداری بر خطر ابتلا به دیابت بارداری پرداختند. آنها بیش از 3000 شرکت کننده از مطالعه‌ی بهداشت زنان استرالیا (که به عنوان یک مطالعه‌ی طولی برای سلامت زنان در استرالیا شناخته می‌شود) را بررسی و پیگیری نمودند.

 زنان شرکت کننده در زمان ورود به این مطالعه در سال 1996 سنی بین 18 تا 23 سال داشتند و به سوالاتی معمولی در مورد وزن، فعالیت فیزیکی، شیوه‌ی زندگی، مشکلات سلامت و بارداری تا زمان تکمیل پرسشنامه، پاسخ دادند.

Adaneگفت: برای زنانی که قصد بارداری دارند و همچنین پزشکان آگاهی از تأثیر افزایش یک یا دو کیلوگرم وزن قبل از بارداری مهم است. برای مثال زنی با وزن 60 کیلوگرم و قد 166 سانتی متر که دارای شاخص توده ی بدنی(BMI) طبیعی قرار می‌گیرد، افزایش وزن 1.14کیلوگرمی سالانه بمدت 7 سال (حدود 2 درصد از وزن بدن) می‌تواند خطر ابتلا به دیابت بارداری را نسبت به زنی که دارای وزن پایداری می‌باشد، دو برابر افزایش دهد.

این احتمال وجود دارد که در زنانی که در اوایل بلوغ دچار افزایش وزن می‌شوند، یک مقاومت به انسولین متوسط و پیشرونده ایجاد گردد که در دوران بارداری تشدید شود- حتی اگر وزن فرد هنوز هم در محدوده‌ی طبیعی باشد- که سبب افزایش خطر ابتلا به دیابت بارداری می شود. محققان نتایج این تحقیق را در مجله‌ی Diabetes Research and Clinical Practice منتشر و در پانزدهمین کنگره‌ی جهانی بهداشت عمومی ارائه نمودند.

منبع و سایت خبر:

Diabetes Research and Clinical Practice, 2017; 124: 72 DOI: 10.1016/j.diabres.2016.12.014

www.sciencedaily.com/releases/2017/04/170404104754.htm